sunnuntai 12. elokuuta 2012

Dunkerque (Ranska)

Hei,

Emme siis menneet Belgiaan (Belgialla vain kolme merkittävää satamaa), vaan hyppäsimme sen yli. Täytyy kyllä noloissaan (maantiedon opettajana) myöntää, että oletin vielä aamulla olevani Belgiassa, jopa niin varmasti, että Belgian vieraslippu liehui vantissa (kyllä nolotti)... Puolustuksekseni täytyy sanoa, että tämä epähuomio saattoi johtua aamuyön tunneista jolloin ohjaillessani olin navigaattorista lukevinani, että Dunkerque (Belgium). No joo... Virheitä sattuu näin asiaa opiskelleillekin ;)

Muistaakos muuten historian opettajat, tai historiasta kiinnostuneet, mitä merkittävää on tapahtunut kyseisessä, nykyään 200 000 ihmisen, kaupungissa? Vastaus: Iso joukko Britannian sotilaita evakuoitiin sen rannikolta vuonna 1940. Tapahtumaa pidetään Britanniassa jopa niin merkittävänä, että heidän mukaansa ilman tätä ihmettä ei olisi ollut Britannian armeijaa eikä taistelua ja voittoa Britanniasta.

Eilen tosiaan jouduimme hieman pakon saattelemana lähtemään reissuun. Hieman harmitti, että joudummeko nyt jyskyttämään vastavirtaan, mutta näin ei kuitenkaan käynyt. Matkamme luisti reipasta vauhtia hienon kelin saattelemana.

Kirjaimellisesti pitkän yön saattelemana sain aamuvahdissani ollessa ihailla auringonnousua taivaanrannasta. Kuka muistaa viimeksi nähneensä? Onneksi ihailinkin, sillä tällä matkalla meillä poikkeuksellisesti roikkui kumivene perässämme ja siinä auringonnousua väsyneenä ihaillessani pohdin, että "jaa... jollakin on vissiin kumivene tippunut kyydistä". Hetken siinä pohdin, että jaksaisinkohan palata takaisin venettä katsomaan ja sitten tajusin, että horisontissa näkyvä vene on MINUN! Voi harmitus oli sitä palata hakemaan, kun mieli niin veti nukkumaan, mutta jälkeenpäin mietittynä onneksi huomasin :)

Dunkerquessa on valittavana useampi satama. Heti saavuttuasi satamaan johtavalle väylälle, tulee ensimmäinen satama vasemmankäden puolelle. Me emme menneet siihen, vaan ajoimme seuraavaan joka tuli oikeankäden puolelle. Tämä satama on oikein mukava, mutta tyyris... Me päätimme pestä täällä kertyneet pyykit ja kaikki petivaatteet riisuttuina meillä on ollut pestävää neljä ja puoli ikean sinistä kassillista (onneksi olen kerännyt kasseja, sillä niistä ollut jo suuri hyöty). Pesu maksaa kaksi euroa ja kuivaus kolme (olemme siis kuivanneet paljon kannella). Satamamaksu taisi olla tämän lisäksi vielä noin 50 euroa kahdelta päivältä.

Satamaa ei mene moittimaan. Pilottikirjan mukaan kaksi mahdollista satamaa löytyy vielä sulkujen takaa ihan kaupungin vierestä. Jos siis mieli tekee kanavaseikkailemaan, niin sinne vain, mutta pilotti suositteli tätä. Ilmeisesti tämä on hyvin vorosuojattu satama (portilla ovikoodi ja venelaiturin päässä ovikoodi) Pilottikirjoista puheenollen, olemme hankkineet koko matkan ajalle Imrayn pilottikirjat ja nämä ovat olleet toimivia (suosittelen tännepäin lähteville). Pilottikirjoissa kerrotaan paikoista, tulleista ja eritoten satamista (niihin menosta ja niiden palveluista, vierasvenepaikoista ja sijainneista) jne.)

Nyt kuitenkin nukkumaan, nyt väsyttää (meinaa silmät mennä pakosta kiinni). Olen aamun horrostanut lasten touhutessa vieressä...Huommenna käymme aamusta tutustumassa hieman kaupunkiin ja puolenpäivän aikoihin vuoroveden ja virtausten ollessa kohdillaan lähdemme kohti Calaista ja sieltä tarkoutus olisi sukaista Doveriin Britannian puolelle. Katsotaan onnistummeko (noin 50 mailia matkaa taitettavana ) :)

Hyvää yötä kaikille!