perjantai 6. heinäkuuta 2012

Visby

Hei taas kaikille!

Ennakkotiedoista poiketen purjehdimme suoraan tänne Visbyyn vanhaan Hansakaupunkiin. Miksi purjehdimme 100 mailia putkeen? Pääsyy on se, että minä seilasin sataman ohi... Meillä on navigointiohjelmassa AIS järjestelmä jonka avulla me näemme lähialueella liikkuvat laivat suoraan näytöltä. Ohjelma ei kuitenkaan ollut päällä, kun teimme vuoronvaihdon. Minä rauhassa seilailin ja ihailin maisemia ja kuinkas siinä kävikään. Kun sitten vilkaisin olkani yli, sieltä tulikin laiva. Ei se lähellä ollut, mutta koska laivat liikkuvat hyvin nopeaa, säikähdin tosissani. Siinä pienen sähellyksen sain aikaan etsiessäni kuumeisesti kartoista reittiä jota laivat kulkevat. Sillä aikaa laiva rauhallisen vauhdikkaasti ohitti meidät ilman mitään ongelmia. No kun sitten sain henkeni taas kulkemaan säikähdyksen jälkeen huomasin, että menimme sataman ohi. Harmi vaihtui kuitenkin tyytyväisyyteen huomatessani etenevämme suoraan kohti Visbyyn satamaa. Matkaa perille tasan 70 mailia.

Matka oli pitkä, mutta sitä kohti lähdimme. Keli sen sijaan vaihtui saariston ihanuudesta vaikeahkoksi meren vellonnaksi. Tuuli yltyi puuskissa aina kymmeneen metriin sekunnissa, mutta muuten tuuli oli seitsemän metrin paikkeilla. Aallokko ja tuuli tulivat kulkusuuntaamme nähden ylä vasemmalta jolloin aallot pyrkivät koko ajan kääntämään venettä joko puoleen tai toiseen. Ohjaaminen oli työlästä, kun joutui koko ajan taistelemaan ruorin kanssa. No joo... Ehkäpä jälleen syynä on osaamattomuuteni purjeidensäädön ja ohjauksen suhteen, sillä kun yöllä puoli kahdelta teimme vuoronvaihdon ei Markku moittinut sitä lainkaan, vaan aloitti välittömästi purjeiden säädön.

Vaihdon jälkeen sain levätä noin pari tuntia ennen kuin Markku huikkasi minut takaisin, sillä hän meinasi nukahtaa ruoriin :) Minä kävin ohjaamassa noin pari tuntia, jonka jälkeen painuin pehkuihin. Heräsin noin kello kymmenen moottorin käynnistymiseen. Kun kömmin kannelle, huomasin Markun touhuilevan siellä tyytyväisten lasten kanssa. Visbyyn satama jo lähestyi.

Satamassa oli tungosta. Markku yritti ottaa yhteyttä satamavahtiin, että mahtuuko veneemme pääaltaaseen, vai jätämmekö veneemme viereiseen satama-altaaseen. Emme saaneet vastausta ja yritimme pääaltaalle huonolla menestyksellä. Meidän rautarouva kääntyilee aika vaikeasti ahtaissa koloissa ja tämä allas oli buukattu aivan täyteen. Onnistuimme veneen työllä kääntämään ja lähdimme viereiseen sata-altaaseen, jossa jo muutama vene (noin 20) oli jo parkissa (juuri kaupasta tullessa totesin, että myös tämä satama on täyttynyt aivan täyteen). Täällä satamavahti oli jo meitä iloisena vastassa ja pahoitteli, ettei kerennyt meille vastaamaan ennen kuin menimme pääaltaalle.

Satamamaksu täällä on erilainen kuin muualla. Elelemme creditillä kunnes kirjaudumme satamasta ulos. Tämä tarkoittaa sitä, että meillä on käytössä kortit joilla kirjaudumme esimerkiksi suihkuun. Suihku maksaa 10 kruunua kerta ja se veloitetaan lopuksi, kun kirjaudumme satamasta ulos. Sähköstä maksoimme 50 kruunua (10A tunnissa). Sitä olisi maksamalla saanut enemmän. Ihmettelin, että kuka sitä tarvii enemmän, mutta tämä selvisi, kun kävimme pääaltaalla kävelyllä. Pääallasta kutsutaan myös discoaltaaksi. Siellä veneiden poppikoneet kilpailevat toisia vastaan. Tänään täällä kuitenkin on ollut joku erikoinen päivä, sillä paikka on ollut täynnä poliitikkoja ja heidän puolueidensa kojuja/laivoja + paljon muuta toimintaa. Satamavahti epäili tämän hieman rauhoittavan satama-allasta musiikilta. Niin tai näin, pääpyörällä olemme kuitenkin kulkeneet katselleet väenpaljoutta.

Tarkoitukemme oli mennä Peppimaailmaan, mutta emme menneet sillä paikka meni kiinni jo kuudelta ja me olisimme kerenneet sinne vasta kolmelta. Sen sijaan suuntasimmekin ravintolaan kala-aterialle, joka oli maittava ja täyttävä. Toivottavasti huomenna pääsemme Peppiä katsomaan. Aamuksi on luvattu ukkosta ja sadetta, mutta illaksi pitäisi selvitä.

Visbyy kaupunkina on kaunis. Mielestäni kaupunki muistuttaa hyvin paljon Tallinnaa ulkonäöllisesti. Ainoa minua kovasti häiritsevä piirre näissä vanhoissa etelän kaupungeissa on se, että helteisinä ja tukalina päiväivinä, kuten tänään, viemärit pakkaavat haiskahtamaan hyvin monissa paikoissa :(

Huomenna jatketaan tutustumista...nyt pistämme nukkumaan. Saamme nukahtaa gospel-musiikin säveliin -> Ruotsin kristillisdemokraatit? ovat purjehtineet paikalle suurella purjelaivalla (Elida, kyljessään suurella fontilla Sailing for Jesus Christ) mukanaan aito Amerikkalainen gospel-kuoro, joka juuri aloitti konserttinsa (ei pahan kuulosta musiikkia laisinkaan)...