torstai 26. heinäkuuta 2012

Gedser (Tanska)

Hei, Tänään voimme sanoa olleemme etelämpänä kuin Tanska (manner)... Aamulla Tanjan kanssa kömmimme sängystä helteeseen. Luukun avattuamme huomasimme, että illalla niin täpötäysi satama oli lähes tyhjä. Kurkottelimme katsomaan aallonmurtajan yli merelle ja siellähän näkyi valkoisia purjeita pilvinpimein. Seuraavaksi aloimme pohtimaan suuntaa johon suurin osa veneistä suuntasi ja totesimme, että siihen suuntaanhan meidänkin pitäisi mennä JOS lähtisimme. JOS muuttui hyvin äkkiä todeksi (paljon nopeammin kuin miehet kerkesivät arvatakaan) ja reilun tunnin päästä rautarouvan purjeet pullistelivat ihanassa myötätuulessa kohti seuraavaa satamaa. Päivä oli helteinen ja saimme nauttia myötätuulesta ja pienestä aallokosta. Perillä Gedserissä olimme seitsemän aikoihin. Satamassa oli tällä kertaa tilaa ja saimme rautarouvan kylkiparkkiin suoraan sähkötolpan ja vesihanan viereen. Markku kävi maksamassa satamamaksun joka oli 200 kruunun luokkaa. Kävimme tutustumassa kylään joka kieltämättä vaikutti hyvin hyvin hiljaiselta paikalta. Ainoa väenryntäys oli satamaan saapuneen autolautan aiheuttama. Söimme aterian sataman ravintolassa, kun emme muita avoinna olevia ravintoloita kylältä löytäneet. Aterian jälkeen lähdimme kävelemään veneelle. Ennen laituria minulle tuli kumma etiäinen ja sanoin Suville, että laitetaampa haararemmi liiveistä oikein tiukalle. En tiedä mikä sen sai aikaan (kiitos kuitenkin), mutta nyt se odotettu tapahtuma tapahtui...Suvi tippui laiturilta veteen. Kaikki meni hyvin. Plums ja korkki nousi pintaan. Sieltä minä uitetun tytön nostin laiturille joka hetken itki, mutta hyvin äkkiä itku muuttui porinaksi "Suvi tykkää soosista (sorsa), Suvi tahtoo soosan sylliin, Suvi ippu kyymään etteen jne.". Odotettu tapahtuma oli siksi, että Suvi pakkaa riekkumaan laiturilla ja veneen laidalla kuin paraskin trapetsitaiteilija. Parempi veteen on tippua satama-altaassa kuin merellä ja toivottavasti neiti nyt osaa merta hieman kunnioittaa... Todella hieno päivä ollut tämäkin... Etenimme noin 30 mailia...koti-Tornio alkaa olemaan jo todella kaukana Ps. Emme saa kuvia liitettyä teksteihin mukaan. Katsotaan onnistutaanko Saksassa. Nettiyhtettä meillä ei siis itsellämme ole, joten tekstit saattavat viipyä... Kärsivällisyyttä siis :)